Svađa, tuča, krv,
nerazumevanje, agresivnost, strah, pretnja, rešenje, ubolji uvid, akcija
– reakcija, umor. Sve ovo i još mnogo sličnog su asocijacije na reč konflikt.
Ovo sasvim odgovara latinskom značenju reči konkflikt; conflicatre – udariti u
nešto, sukob, rasprava koja preti da se
zakomplikuje.
Dobar uobičajeni početak priče o kofliktima, koji (ja mislim) sve i jedna radionica konflikata koristi jesu gorenavedene asocijacije na reč konflikt. Lično, tako uvek počinjem lekciju o konfliktima: ispišem ovu reč na tablu i ostavim kredu (ili flomaster) tako da učenici priđu, uzmu je i napišu sami koje im to sve reči padaju na pamet kada čuju reč konflikt. Ovakav pristup pokazuje da učenici (a radioničko iskustvo mi govori i odrasli ljudi) uvek i sigurno vezuju dve “stvari”: konflikti su isključivo negativni – takve i asocijacije izazivaju najčešće i druga stvar: pod njima se uvek podrazumevaju spoljašnji a ne (u našem programu zastupljeni) unutrašnji konflikti.
Dakle konflikt je skoro uvek shvaćen kao svađa sa supružnikom, komšijom, šefom ili rođakom a nikad unutrašnja borba: da li da ubijem komšiju pa idem u zatvor ili da trpim njegovo ponašanje još dugo na slobodi? Dakle uvek se doživljavaju kao sukob naših i potreba druge osobe, koji je isključivo obojen agresivnošću i predstavlja spoljašnji sukob koji nekad uključuje i agresiju. Mi ipak znamo da to nije tako.
Dobar uobičajeni početak priče o kofliktima, koji (ja mislim) sve i jedna radionica konflikata koristi jesu gorenavedene asocijacije na reč konflikt. Lično, tako uvek počinjem lekciju o konfliktima: ispišem ovu reč na tablu i ostavim kredu (ili flomaster) tako da učenici priđu, uzmu je i napišu sami koje im to sve reči padaju na pamet kada čuju reč konflikt. Ovakav pristup pokazuje da učenici (a radioničko iskustvo mi govori i odrasli ljudi) uvek i sigurno vezuju dve “stvari”: konflikti su isključivo negativni – takve i asocijacije izazivaju najčešće i druga stvar: pod njima se uvek podrazumevaju spoljašnji a ne (u našem programu zastupljeni) unutrašnji konflikti.
Dakle konflikt je skoro uvek shvaćen kao svađa sa supružnikom, komšijom, šefom ili rođakom a nikad unutrašnja borba: da li da ubijem komšiju pa idem u zatvor ili da trpim njegovo ponašanje još dugo na slobodi? Dakle uvek se doživljavaju kao sukob naših i potreba druge osobe, koji je isključivo obojen agresivnošću i predstavlja spoljašnji sukob koji nekad uključuje i agresiju. Mi ipak znamo da to nije tako.
Pošto o unutrašnjim, intrapersonalnim konfliktima ima
dosta u udžbeniku o njima će ovde biti malo reči. Interpersonalni, unutrašnji
konflikt imamo kada imamo dva motiva koja se međusobno suprotstavljaju, ometaju jedna drugog.
Situacija 1.
Dve prijateljice razgovaraju u kafiću.
- Gde ćete ove godine na more?
- Ako odemo na more nema šanse da kupimo novi kompjuter a
malo je jedan za nas četvoro uvek se guramo, uvek nekom nešto treba.
- Letovanje vam traje 14 dana a kompjuter imate cele
godine…
- Ma znam ali toliko smo umorni, prijalo bi nam kupanje u
moru i zbog zdravlja i zbog razonode. Ne znam, prosto ne znam šta da radim!
Situacija 2.
Misli jednog učenika: “Profesorka psihologije će da me
pita danas a ja imam već tri "keca" iz psihologije. Ako dobijom ovog idem na
popravni ispit! A to mi je treća slaba i padam godinu! Sa druge strane ako
pobegnem razredna će da me predloži za isključenje imam toliko izostanaka da im
se broj ne zna i rečeno je ako napravim još jedan neopravdani da mogu da se
selim. Da li da idem na čas pa dobijem jedan ili da rizikujem isključenje iz
škole? Da naučim? Kasno je. Sutra je psihologija a ja imam keca i na
polugodištu, ko će sve to naučiti?! Da li da odem ili ne odem na čas?”
Situacija 3.
Razgovor na bazenu.
- Zašto se ne skloniš sa tog jakog sunca, izgoreće ti koža pa će biti ružno i crveneo a
povećavaš i šansu za rak kože. Imaš li bar neku kremu sa visokim zaštitnim
faktorom na sebi?
- Uh jako volim da se sunčam, volim da imam taman ten ali
plašim se i ja da ne izgorim i da ne dobijem rak! Kad stavim zaštini faktor ne
pocrnim ni malo, kad ne stavim plašim se.
A opet tako sam grozna kad sam bela a svi ostali preplanuli!
U prvom slučaju sukobljavaju se dva motiva, dva privlačna
cilja. Lepo je imati dostupan računar, zadovoljiti potrebu za intelektualnim
radom, igrama i druženjem na socijalnim vezama ali lepo je zadovoljiti i potrebu da se, posle
celogodišnje trke i frke malo odmorimo i opustimo, uživamo u lekovitim
svojstvima morske vode i vaduha. Ovo je konflikt dvostrukog privlačenja.
Iako se čini lakim izbor između dva privlačna cilja može biti težak.
U filmu “The Notebook” žena mora da bira između dva muškarca koje voli i to
izaziva kod nje teško psihičko stanje. U jednom momentu ona kaže: ”Pokušavam da
se izvučem? Nema toga ovde! Šta god uradim neko će biti povređen.”
U drugom slučaju oba su cilja neprivlačna ali mi moramo
nešto da izaberemo, to je konflikt dvostrukog odbijanja i na kraju imamo
konflikt ambivalencije – to je slučaj kada je cilj istovremeno privlačan i
neprivlačan osobi, pa ona ima i pozitivne i negativne emocije prema istom
cilju.
Kad god se sukobljavaju dva motiva imamo konflikt a
ukoliko je on težak i dugotrajan ili su konflikti česti, to može ostaviti
posledice na psihičko (pa tako i fizičko) zdravlje. Od čega zavisi ishod
konflikta? Od više faktora naravno ali jedan od njih je način na koji se sa
konfliktom borimo. Pored toga važan je i stepen tolerancije na frustraciju koji
posedujemo. Na primeru prvog konflikta koji se još naziva i konflikt dvostrukog
privlačenja, obajsnićemo moguće načine reagovanja.
Podsetićemo da je u pitanju žena koja treba da izabere
između putovanja na more i novog računara. Nazvaćemo je Miona da je ne zovemo
“ona žena”. Iskoriste priliku pa zamislite Mionu, razvijate imaginativne
procese. Miona može da odloži svoju
potrebu ili za morem ili za novim računarom. Da li će to moći da uradi i
kako će se osećati posle zavisi od njene frustracione tolerancije, tačnije
stepena do kog je u stanju da toleriše osujećenje svog motiva. Motiv koji ne
možemo da zadovoljimo, bilo zbog fizičke, socijalne ili prepreke koja je unutar
nas, dakle psihičke proizvodi frustraciju. Što je veća naša sposobnost da je tolerišemo
to su teškoće zbog osujećenja neke naše potrebe manja. Miona može da se baci i
na korišćenje adaptivnih strategija pa da još jednom proceni svoje potrebe ali
i mogućnosti. Možda je moguće nekim honorarnim poslom nakon letovanja ipak
kupiti računar. Možda je zaboravila na Žileta koji se bavi prodajom polovnih
računara pa bi se moguće ukopila u neku nižu cenu mašine sa manjim
performansama. Ovo bi ujedno bila i promena strategije u rešavanju problema:
pošto ne može nov Miona razmišlja o polovnom računaru. Tako bi ona povećala
napore da svlada prepreku. Mogla bi i da zameni cilj. Pošto živi u
kući umesto putovanja mogla bi da kupi dvorišni bazen što bi joj omogućilo da
se opušta u vodi (dakle putovanje više nije cilj) a tada bi sigurno mogla sebi
da priušti dobar kućni računar. Ako se odluči za ove adaptivne strategije Miona
će da ostane u dobrim odnosima sa okolinom, razvije svoju ličnost, neće biti
anksiozna i neće imati problema sa svojom efikasnošću u obavljanju dnevih
zadataka. Sledeće na raspolaganju našoj Mioni su odbrambeni mehanizmi. Ako
izgovori sledeću rečenicu: “Letovanje me i onako ne zanima, to je u ovo vreme
krize samo za snobove, da mogu da kače slike na fejs i hvale se. Mene to n e za
ni ma!” onda bi ona koristila racionalizaciju kao mehanizam odbrane: omalovažila bi ono što ne može da ima. Mogla bi da zamrzi svoju koleginicu sa
posla zato što ima dovoljno novca za sve pa da onda tu mržnju potisne i kad je
vidi užasno joj se obraduje, pozove je na krštenje kuma, kumovog deteta i novu
godinu. A posle se gorko kaje što je to učinila kad je ne podnosi. Tada bi
koristila mahanizam reakcione formacije. I uošte svi ti mehanizmi, koje je u
psihologiju uveo Frojd, loši su načini reagovanja jer sem što ne rešavaju
probleme guraju osobu u nezadovoljstvo i nekad i iscrpljenost – jer zahtevaju
napor ali ne donose zadovoljstvo ni rešenje. Jedino bi Miona mogla imati koristi od
sublimacije. Mogla bi da napiše neku buntovničku pesmu koja govori o životu u
sistemu koji ne dozvoljava zadovoljenje čovekovih potreba, tu pesmu mogo bi da
vidi neki prijatelj koji ima bend i da snimi muziku za nju. Pesma bi mogla biti
vrlo popularna i Miona takođe. Ipak ona bi trebala za ovaj scenario da ima
strašno puno sreće. Neki tu serću imaju i proslave se na svojim ljubavnim jadima pretočenim u umetnost. Pevačica Alanis Moriset je svoj bes prema bivšem momku pretočila u muzički album koji ju je proslavio.
Mehanizmi odbrane su nesvesni i imaju funkciji da sačuvaju
samopoštovanje, odbrane od neprihvatljivih težnji, želja i misli ali mana ima
je što se “odlepljuju” od realnosti, oni su loša procena situacije i potreba.
Zato mogu da budu i patološke prirode: kada je odvajanje od realnosti jako
veliko. U tom slučaju Mionu bi trebalo da u dobijanju veće plate sprečava
koleginica koja kuje planove da je uništi a uz to je vanzemaljac. Miona može i
da odreaguje na druge nadaptivne načine. Može da se prestravi od života. Da
pomisli kako ona sad nema za letovanje a sutra će ostati bez posla pa neće
imati ni za hranu, ni ona ni njena porodica. Miona može vrlo lako postati
neurotična, puna strahova. Ako se odluči za suprotnu reakciju biće jako ljuta,
svađaće se na svakom koraku a možda nekog napadne i fizički. Sve zavisi od Mioninih
preferencija ali i od drugih stvari, kao što je recimo podrška koju ima i
znanja koja poseduje, kao i ličnih osobina i sposobnosti - na primer inteligencije. Sa ove dve reakcije, strahom i agresijom iscrpli smo
repertoar mogućih neadaptivnih reakcija. Na sličan način možemo analizirati
moguće ishode konflikata (i frustracija) na času – na preostala dva primera
koja smo naveli ili koje predavač sam osmisli. Najbolje bi bilo uzeti neki
realan, nečiji konflikt pa analizirati – samo pod uslovom da nije suviše
intiman da se javno iznese. Još jednom treba ponoviti da konflikti ako su dugotrajni i intenzivni ili
pak česti mogu da odvedu u psihičke i/psihosomatske bolesti.
Kada je reč o “spoljašnjim”, međuličnim konfliktima
priča je široka i dugačka. Konflikti su sastavni deo ljudskog života pa su zato
zanimljivi za istraživanje. Od ovog prethodno opisanog mikronivoa – unutrašnji
konflikt na ličnom planu, mogu se sukobljavati ljudi, dvoje (interpersonalni
sukob) ili više njih, grupe ljudi (socijalni sukob) pa i države tačnije narodi
(rat). Možda se mogu sukobljavati i ljudi i vanzemaljci ali za to nemamo jasnih
dokaza. Kada potražite reč u srpskom vokabularu naćićete ovo drugo značenje
reči dakle konflikt shvaćen kao pojava u međuljudskim odnosima a ne intrapsihička
pojava.
Oko toga šta je konflikt nema puno filozofiranja tu je
stvar jednostavna a ono gde se komplikuje jeste način reagovanja i rešavanja. Konflikt
je pojava u međuljudskim odnosima i može biti rezultat nezadovoljenih potreba,
suprotstavljenih stavova, vrednosti (dihovnih, kulturnih, ličnih),
suprotstavljenih interesa. Jezgro konflikta je uvek neka ne zadovoljena
potreba. Sama reč konflikt se u srpskom jeziku može zameniti i rečiju: sukob
ali sukob se često doživljava u smislu rata ili kao svađa, kratkotrajni burni
obračun. Reč konflikt mogla da asocira i na nešto sasvim drugo.
Bliski pojmovi pojmu konflikta su nasilje, medijacija, strategije pregovaranja, predrasude, moć. Njih ćemo na kraju priče pojasniti i povezati sa konfliktima.
Konflikti nikad ne počinju iznenada iako se može nekad tako činiti. Konflikti prolaze kroz sledeće faze:
Bliski pojmovi pojmu konflikta su nasilje, medijacija, strategije pregovaranja, predrasude, moć. Njih ćemo na kraju priče pojasniti i povezati sa konfliktima.
Konflikti nikad ne počinju iznenada iako se može nekad tako činiti. Konflikti prolaze kroz sledeće faze:
Pred konfliktni period -
To je period
latentnog, prikrivenog konflikta. Osobe nisu svesne šta se zapravo dešava ali
imaju suprotstavljene ciljeve. Tu se u stvari postavlja scenografija za ono što
sledi. U ovoj fazi traže se uzroci konflikta. U ovoj fazi konflikt nije
neizbežan, do njega ne mora doći.
Ilustracija sa ledenim bregom pokazuje koliko je u konfliktu stvari "ispod površine" - prećutanih ili podrazumevanih a vidi se da ih je mnogo više nego onih koje su poznate, "iznad površine".
Konfrontacija -
U fazi
konfrontacije strane su svesne konflikta, ne mogu da nađu konstruktivan dogovor
i javno izražavaju neprijateljstvo. Konflikt doživljavaju i opažaju na svoj
način, što je veoma bitno jer opažanjem konflikta učesnici mu daju smisao i
značenje. Od toga dalej zavisi njihovo ponašanje u konfliktu. I emocije koje se
uključiju u ovoj fazi su u skladu sa načinom kako je ko razumeo smisao
konflikta. Javljaju se za konflikt emocije koje često prate konflikte: bes,
anksioznost, napetost, frustraciju i tenziju. U ovoj fazi učesnici
personalizuju konflikt, identifikuju suparičku stranu (osoba ili grupa) i razvijaju
negativna osećanja prema njoj. Ipak nema otvorene akcije ni jedne strane u
konfliktu.
Kriza -
Ovo je faza konflikta u kojoj se iznose i brane uverenja – otvoreni konflikt. Sukobljene strane okrivljuju jedna drugu i čini im se da nema izlaza iz konflikta. Čini se da mnoge teme niču ni od kuda ali nije tako, emocije su u ovoj fazi veoma jake. Konflikt sada može da pređe u nasilje, sukobljene strane sklone su da povrede ili unište jedna drugu.
Ovo je faza konflikta u kojoj se iznose i brane uverenja – otvoreni konflikt. Sukobljene strane okrivljuju jedna drugu i čini im se da nema izlaza iz konflikta. Čini se da mnoge teme niču ni od kuda ali nije tako, emocije su u ovoj fazi veoma jake. Konflikt sada može da pređe u nasilje, sukobljene strane sklone su da povrede ili unište jedna drugu.
Razrešenje – postaje jasno da konflikt nije dobar pristup problemu i da se
sukob samo produbljuje. Počinje se razmišljati o prestanku konflikta,
mogućim rešenjima. Nekada strane u konfliktu rešavaju sukob same a nekad uz pomoć
posredinka.
Postkonfliktni period – uspostavljeni su novi odnosi između
strana u konfliktu, uzroci konflikta su otklonjeni i pronađeno je rešenje.
Konflikti se još dele i prema trajanju na dugotrajne i
kratkotrajne a uzroci mogu biti različita ubeđenja, potrebe i stavovi, motivi,
želje, uverenja. Konflikt nastaje tako šo dve ili više osoba stupaju u
ineterakciju i opažaju razliku ili pretnju u njihovim željam, potrebama,
motivima ili posedovanju resursa. Ponašanje koje sledi je u skaldu sa onim što
su opazili. Reakcija na interakciju i percepcija te interakcije, tačnije
razlika između želja, uverenja, stavova i svega pobrojanog vodi konfliktu.
Uzroci konfilikata mogu biti različiti pa se konflikti mogu deliti i prema tome:
- Konflikt informacija nastaje zbog nesporazuma u komunikaciji, tačnije nedostatka informacija ili netačnih informacija.
- Konflikt interesa javlja se kad postoje suprotstavljene potrebe i to otežava njihovo zadovoljenje. Recimo da u vezi jedan bračni partner ima želju da se odmori a drugi da se razonodi. Ovo je potencijalni izvor konflikta jer teško da će bračni patner kome je do odmora uživati u odlasku u bioskop, na primer.
- Konflikt u odnosima posledica predrasuda o drugima.
- Konflikt resursa nastaje zbog nečega što svi žele a nema ga dovoljno. Na primer količine pojiće vode u svetu će uskoro ponestati nedovoljne. Oko ovog resursa, koji je nužan za život vodiće se surovi ratovi.
- Konflikt vrednosti nastaje zbog različitih uverenja, ličnih i socijalnih vrednosti.
- Strukturalni konflikt nastaje usled nepostojanja jasne strukture u grupi, odnosa između članova, manjkaosti u organizaciji grupe (čest u radnoj oragnizaciji).
Svaki konflikt ima potencijal da bude konstruktivan. Može
da definiše odnose u grupi, ojača individualnost članova, podstakne razmenu
mišljenja, iznese probleme na površinu, potstakne na rešavanje problema,
promeni uslove u grupi, ojača je i učini efikasnijom. Ipak konflikti često samo
pogoršaju situaciju (odnose), dovedu do nasilja, podignu netrpeljivost i ovaj
potencijal za razvoj i napredak grupe i/ili pojedinca ostane neiskorišćen.
Kineski znak za
krizu a konflikt jeste kriza potencijalno nudi mogućnost za poboljšanje ali bi se retko ko u
zapadnoj kulturi složio sa ovim kineskim znakom. Kao što smo videli na početku
sama reč u našem jeziku označava i sukob i ništa više i ima skoro isključivo
negativne asocijacije.
Kada govorimo o rešavanju
konfilkata postoje različiti načini a način rešavanja konflikta se često naziva
i konfliktni stil. Veština rešavanja konflikata u sopstvenom životu, u vezi,
porodici, na poslu i sa prijateljima je možda jedna od najvažnijih koje nam
trebaju u životu, od toga na koji način rešavamo konflikte u mnogome će
zavisiti kvalitet našeg života. Prilikom rešavanja konflikata razlikujemo se i
po tome koliko brinemo o svojim potrebama ali i tuđim što predstvlja model
“Dvostruke brige”. Ovaj model uzima u obzir dve dimenzije: briga za sebe i
drugog pri čemu briga za sebe, svoje ciljeve može biti mala i velika kao i
briga za drugog – za potrebe druge osobe možemo se pokazati veliko ili malo interesovanje i brigu. Robert
Maddux razvio je model koji prikazuje ove stilove rešavanje konflikta.
BRIGA ZA SEBE
|
|||
MALA
|
VELIKA
|
||
BRIGA ZA
DRUGOG
|
VELIKA
|
-popuštanje
-izbegavanje
-ignorisanje sukoba
|
-ražrešavanje sukoba kao
problema
-traganje za konstruktivnim
rešenjima
|
MALA
|
-ad hoc popuštanje
-sukoba i nema
|
-igra na
pobedu
-istrajanje na svom
predlogu
|
Na ovoj adresi može se (na engleskom jeziku) ponoviti šta koja strategija podrazumeva a onda i vežbati, trenirati da prepoznate koji je konflikt u pitanju na datim primerima.
Ukoliko je briga za svoje
ciljeve i ciljeve drugog mala imamo
izbegavanje, sukob se ignoriše. Kada o svojim potrebama ne brinemo a o tuđim
mnogo brinemo onda se odlazi u popuštanje, ignorisanje svojih potreba,
prihvatanje tuđih rešenja. Ako je briga sa sebe velika i briga za drugog mala
igra se na pobedu ne biraju se sredstva. Konstruktivni načini podrazumevaju
veliku brigu za druge i njihove potrebe kao i za sebe i svoje potrebe. U ovom
slučaju imamo dva rešenja i to je kompromis u kom osoba nešto gubi a nešto
dobija i saradnju gde se traži rešenje u kome su svi zadovoljili potrebe.
Saradnja je najbolje rešenje konflikta samo nije uvek moguća a nekad nije ni poželjna.
Konfliktni stilovi nekada se prikazuju i preko sličnosti
sa životinjama koje ih reprezentuju.
Ipak načešći prikaz konfliktnih stilova sadrži pet
životinja:
Ajkulu, žirafu, lisicu, kornjaču i kameleona.
Ajkulu, žirafu, lisicu, kornjaču i kameleona.
STRATEGIJE REŠAVANJA KONFLIKATA
• Popuštanje – “Nije važno” ili “Sačekaćemo da vidimo kako će se situacija razvijati”. Osoba reaguje neasertivno, prihvata i ono što se kosi sa njenim potrebama i željama, jednostavno rečeno ona pristaje na sve. Na račun svojih potreba osoba zadovoljava tuđe, ovde može biti prisutan element žrtvovanja. Može biti posledica želje za prihvatanjem, slušanje zapovesti ili čak primer velikodušnosti (gesta prema nekom).
• Povlačenje – “Ako je tebi vežno toliko, neću ti smetati”. Izbegavanje konflikata, osoba potpuno ignoriše konflikt, za nju konflikt ne postoji.
- Dominacija, takmičenje – “Biće ili kako ja kažem ili nikako” – “My Way or Highway”. Ovo se prepoznaje kao klasično ponašanje u konfliktu jer je osoba agresivna, konfrontira se i “igra” na pobedu. Potrebe druge osobe u konfliktu su potpuno zanemarene. Osoba koristi sva raspoloživa sredstva za pobedu.
• Kompromis – “Dobro
neka sad ostane ovako ali sledeći put ćemo uraditi drugačije”. Podrazumeva donekle
asertivan i kooperativan stav u rešavanju konflikata, traga se za prihvatljivim
rešenjem za obe strane. U procesu rešavanja konflikata osoba će nešto
izgubiti a dobiti nešto drugo i na taj
način konflikt će biti rešen. Ne zalazi duboko i temeljno u problem zbog kog je
konflikt nastao, ne razjašnjavaju se potrebe obe strane do te mere koliko se to
čini kod saradnje.
• Saradnja – “Mora da postoji način da rešimo ovo zajedno!” Podrazumeva poštovanje druge osobe i uzimanje njenih potreba u obzir. Asertivno i kooperativno ponašanje kome je cilj da se zadovolje potrebe obe strane u konfliktu.
Jednostavnije to se može prikazati ovako.
• Saradnja – “Mora da postoji način da rešimo ovo zajedno!” Podrazumeva poštovanje druge osobe i uzimanje njenih potreba u obzir. Asertivno i kooperativno ponašanje kome je cilj da se zadovolje potrebe obe strane u konfliktu.
Jednostavnije to se može prikazati ovako.
Svaka od strategija rešavanja
konflikata je dobra i nekad prihvatljiva. Nekada ne možemo da sarađujemo jer je
recimo pitanje beznačajno ili nema dovoljno vremena za odlučivanje. Nekada je
dobro i popuštanje a u situacijama kad smo sigurni u svoj sud a situacija je
alarmantna dominacija je dobar izbor strategije. To znači da je svaka od ovih
strategija korisna u zavisnosti od situacije. Izbor strategije zavisi od
konkretne situacije.
- Strategija prilagođavanja se njaviše koristi kada je pitanje važnije za druge nego za vas, kao gest “dobre volje”, za povlačenje kada shvatimo da nismo u pravu ili da da naše ideje ne privlače pažnju, kada je stabilnost odnosa od posebnog značaja. Neprihvatljiva je kad izaziva ogorčenost ili se koristi po navici da se zadobije prihvatanje (ishod može biti nisko samopoštovanje).
- Strategija izbegavanja se koristi kada nam nisu važni interesi ni lični ni interesi grupe, uopšte interesi drugih strana u konfliktu, kada je pitanje sporedno ili su druga mnogo teža, kada je mogućnost stvaranja štete veća od koristi sukoba, kada je potrebno mnogo informacija da se nađe rešenje, kada je problem samo simptom nekog drugog problema. Ne treba je koristiti kada nam je stalo do problema ili odnosa, nije dobro da je navika u rešavanju jer se nagomilava bes pa dolazi do eksplozije ili vodi blokadama i izbegava se kada bi drugi ljudi profitirali od izbegavanja.
- Strategija kompromisa često je rezultat visoke zabrinutosti za svoje ili interese svog tima, ali i dovoljne brige za interese drugih partnera, kod traženja privremenih rešenja, kako bi se izbegle destruktivne borbe moći ili kada smo ograničeni vremenom za akciju a kada su ciljevi važni. Nije dobro rešenje ako su posledice veoma teške za osobu, tj. ako je kompromisom mnogo izgubila i neprikladno je rešenje ako je potrebno naći najbolje rešenje a ne bilo kakvo.
- Strategija nadmetanja prisutna je kod velike zainteresovanosti za interese lične ili svoje grupe, a vrlo male za interese partnera u sukobu, za pogađanje, cenkanje i nagovaranje, kada su u pitanju osnovna prava ili se pokušava napraviti presedan, kada je potrebno sprovesti nepopularne mere, kada je potrebno doneti odluku a ne očuvati odnos. Neprikladno je koristiti je kad nije ni pokušana saradnje, kad je saradnja neophodna i značajna, kad se bespotrebno narušava samopoštovanje drugih.
- Strategija prilagođavanja se njaviše koristi kada je pitanje važnije za druge nego za vas, kao gest “dobre volje”, za povlačenje kada shvatimo da nismo u pravu ili da da naše ideje ne privlače pažnju, kada je stabilnost odnosa od posebnog značaja. Neprihvatljiva je kad izaziva ogorčenost ili se koristi po navici da se zadobije prihvatanje (ishod može biti nisko samopoštovanje).
- Strategija izbegavanja se koristi kada nam nisu važni interesi ni lični ni interesi grupe, uopšte interesi drugih strana u konfliktu, kada je pitanje sporedno ili su druga mnogo teža, kada je mogućnost stvaranja štete veća od koristi sukoba, kada je potrebno mnogo informacija da se nađe rešenje, kada je problem samo simptom nekog drugog problema. Ne treba je koristiti kada nam je stalo do problema ili odnosa, nije dobro da je navika u rešavanju jer se nagomilava bes pa dolazi do eksplozije ili vodi blokadama i izbegava se kada bi drugi ljudi profitirali od izbegavanja.
- Strategija kompromisa često je rezultat visoke zabrinutosti za svoje ili interese svog tima, ali i dovoljne brige za interese drugih partnera, kod traženja privremenih rešenja, kako bi se izbegle destruktivne borbe moći ili kada smo ograničeni vremenom za akciju a kada su ciljevi važni. Nije dobro rešenje ako su posledice veoma teške za osobu, tj. ako je kompromisom mnogo izgubila i neprikladno je rešenje ako je potrebno naći najbolje rešenje a ne bilo kakvo.
- Strategija nadmetanja prisutna je kod velike zainteresovanosti za interese lične ili svoje grupe, a vrlo male za interese partnera u sukobu, za pogađanje, cenkanje i nagovaranje, kada su u pitanju osnovna prava ili se pokušava napraviti presedan, kada je potrebno sprovesti nepopularne mere, kada je potrebno doneti odluku a ne očuvati odnos. Neprikladno je koristiti je kad nije ni pokušana saradnje, kad je saradnja neophodna i značajna, kad se bespotrebno narušava samopoštovanje drugih.
Pesma rok benda Limp biskit (Limp Bizkit) – “My Way” govori o jednom načinu rešavanja
konflikata. Lako je prepoznati koja je strategija u pitanju.
- Strategija saradnje koristi
se kada je obostrano dobitna kombinacija i najbolja, jednako važnim se smatraju
i svoji i partnerski interesi cilj je postići konsensus pregovaranjem, koristi
se uvek kada se daje veliki značaj interesima drugih – posebno interesima šire
zajednice. Za ovu strategiju je potrebno vreme i energija za dogovor i raspravu.
Ne može se koristiti kad nema dovoljno vremena,
pitanje o kom se radi nije naročito značajno, kad su ciljevi druge osobe
u neskladu sa opštim ljudskim vrednostima.
Na ovoj adresi nalazi se odličan test za identifikovanje
stila rešavanja konflikata, na engleskom jeziku.
Ovo je takođe zanimljiv test za identifikovanje načina na koji rešavamo konflikte. Potrebno je kliknuti na veliki zeleni natpis: Take Inventory Now
http://peace.mennolink.org/resources/conflictstyle/index.html
Udeo predrasuda u konfliktima
Nemojte se previše iznenaditi
kad se vaše očekivanje i rezultati testa ne poklope. Istraživanja pokazuju da
smo vrlo nerealni kada procenjujemo koliko smo pod uticajem što se naziva “mrtvi ugao
predrasuda” (blind spot) dakle puni smo predrasuda kad je reč o nama samima.
Ali onih pozitivnih. Predrasude prema drugima inače igraju ulogu u konfliktima
jer ako prilikom porcene situacije polazimo od predrasuda to često vodi u
konflikt ali nisu ni predrasude prema sebi zanemarljive za konflikte. Mi o sebi
mislimo da smo objektivniji, slobodni od predrasuda pa samim tim u pravu i ovo
misle obe strane u konfliktu što naravno utiče na razvoj konflikta i mogućnost
da se oni razreši na prihvatljiv način za sve strane. Ljudi inače sebe ocenjuju višim ocenama nego druge kada
su samoprocene u pitanju. Na skalama objektivnosti, socijalne poželjnosti,
uobičajenosti našeg karaktera mi sebe procenjujemo više nego druge. Mi sebe vidimo kometentnijim, lepšim,
inteligentnijim, objektivnijim, manje opterećenim predrasudama. U timu svoj
učinak uvek procenjujemo kao veći. Istraživači u Kanadi su ispitivanjem parova
(Ross Michael, Fiore Sicoly 1979) došli do zaključka da svaki svoj doprinos u
kućnim poslovima i poslovima oko porodice i svako je svoj doprinos ocenjivao
većim. Uopšte mi smo skloni da u timskom radu procenimo svoj doprinos kao 100%
(Savitsky i drugi, 2005) i svi članovi tima tvrde da više daju sebe nego drugi.
Ove ocene o sebi i svojim sposobnostima vode u konflikte i održavaj ih. Geštalt
“molitva” Frica Perlsa je interesantna sa stanovišta konflikata jer ako bi je
svi poštovali naša očekivanja i predrasude o toma kako drugi treba da se
ponašaju bila bi ređe uzrok konflikata.
I
do my thing and you do your thing.
I am not in this world to live up to your expectations,
And you are not in this world to live up to mine.
You are you, and I am I,
and if by chance we find each other, it's beautiful.
If not, it can't be helped.
I am not in this world to live up to your expectations,
And you are not in this world to live up to mine.
You are you, and I am I,
and if by chance we find each other, it's beautiful.
If not, it can't be helped.
(Fritz Perls, "Gestalt Therapy
Verbatim", 1969)
Važno je reći da one postoje i
na nivou grupa pa ćete često čuti od pripadnika raznih naroda da su njihove
žene najlepše, muškarci njasposobniji a deca najinteligentnija. Naravno da
polazeći od ove pretpostavke strategija rešavanja konflikata sa drugima, koji
nisu tako superiorni obično biva dominacija. Zanimljivo je da predrasude o drugim
grupama više postoje u odnosu na sličnije grupe nego na one manje slične. Ovu “zakonitost”
opisuje i Džonatan Svift u svom delu “Guliverova putovanja”; dva naroda su u
ozbiljnoj zavadi jer smatraju da se jaje najbolje ljušti sa različitih krajeva.
Ključno je dakle da li ga ljuštite sa šireg ili užeg kraja. Male razlike vode
velikim konfliktima, kaže izreka. U šuštini predrasude su povezane sa strahom.
Mi se plašimo stvari koje ne poznajemo izazivaju u nama strah i tako raste
mogućnost za konflikt. Emocija straha se javlja kad smatramo da je nešto nama
važno ugroženo ili čak naša egzistencija, normalno fizičko i psihičko
funkcionisanje. Kada verujemo pod dejstvom predrasude da će nam neko učiniti
nešto nažao lako ćemo zapasti u konflikt. Predrasude se usvajaju još u
detinjstvu i ima veze sa našim identitetom – doživljajem sebe (koji u ključuje
i činjenicu da se po polu, uzrastu, nacionalnosti, veri i drugim svojstvima).
Predrasude su negativni stavovi o osobama, grupama ili pojavama stečeni bez
znanja ili direktnog kontakta sa tim osobama.
Ako prema nekome imamo predrasudu mi ćemo ga diskriminisati, ponašaćemo
se tako kao da je ta osoba ili grupa manje vredna. To znači da je mogućnost za
konflikt velika. Predrasude snažno pokreću na akciju, imaju jaku emotivnu komponentu pa ih
prate jake emocije koje su takođe snažna motivacija za ponašanje i tako nastaju
konflikti koji variraju od blagih pa sve do ukidanja određenih prava osobama
ili grupama protiv kojih imamo predrasudu. U pojedinim fazama dolazi i do
dehumanizacije: toliko su jake predrasude da smatramo da ljudi u pitanju i nisu
ljudska bića, da ne pate, ne osećaju da ih treba uništiti, da je takvo uništavanje
poztivan akt. Sledeći put kad vas dete od 3-4 godine nešto pita o nekoj pojavi,
narodu ili veri razmislite šta odgovarate jer to je vreme kada deca, pored
ostalih stvari usvajaju i predrasude. U početku svojih roditelja pa posle i rođaka,
komšija, nastavnika a sa oko devet godina života i sa televizije. Pretnja kao
što je: “Ako ne valjaš odvešće te cigani!” ili “ Videćeš ti kad kreneš u
školu, moraćeš da učiš a nastavnici strogi, oni će te dovasti u red!” stvaraju
plodno tle za predrasude a samim tim i konflikte sa tim ciganima što kradu decu
i groznim nastavnicma što te teraju da učiš (kome inače učenje prija?!).
Medijacija je sledeći pojam
blizak konfliktu.
To je slučaj rešavanja
konflikta preko posrednika. Pošto su sve strane u konfliktu došle do tačke da
ne mogu same da razgovaraju i dogovaraju se dolazi treća, objektivna strana
koja pomaže u sagledavanju i rešavanju problema. Medijacija je pogodna kada se
dogovor među sukobljenim stranama može postići, gde medijator može da omogući
da razgovori neometano toku. Medijatori su posebno obučeni ljudi, koji moraju
imati veliko znanje o svim stranama u konfliktu da bi znali sa kim
pregovaraju, koje su njihove vrednosti ciljevi i interesovanja. Moraju proučiti
problem pronaći zajedničku početnu tačku za sve strane, razlog da ga strane
saslušaju i pristanu na njegove predloge tačnije: koji ishod je prihvatljiv za
sve strane. Mora da poznaje termine, jezik onih sa kojima razgovara, pored toga
neverbalana komunikacija je veoma značajna. Čak i fizička situacija
je važna, na primer učesnicima treba da je udobno. Medijator nije toliko
zainteresovan za ishod već samo za proces. On mora biti neko ko nije umešan u
konflikt, mora biti prihvaćen od svih strana, mora naći način da svako od
učesnika iskaže probleme, potrebe i interese. Medijator ne mora biti samo jedna
osoba.
Model medijacije u šest koraka
koji podrazumeva jasno definisanje problema (što obično podrazumeva izražavanje
potreba i želja sukobljenih strana), smišljanje mogućih rešenja (izlistavanje,
obe strane navode moguća rešenja), procenjivanje rešenja (biraju se neka predložena rešenja a neka
eminišu), donošenje odluke (pravo rešenje polako se kroz razgovor kristališe),
određivanje načina sprovođenja rešenja (tačan dogovor, ko, kad, šta i kako
radi) i na kraju: procena uspešnosti rešenja.
Pregovaranje se vezuje za
medijaciju ali ono se bar u jednoj stvari
bitno razlikuje – kod pregovora jedna strana može uvek sve da blokira.
Pregovaranje je poseban oblik socijalne interakcije, kontrloisani komunikacioni
proces čiji je cilj rešavanje sukoba dveju ili više pregovaračkih strana. Kada
čujemo da su pregovori prekinuti, bili neuspešni to znači da je neko ili
blokirao pregovore ili su pregovarači odustali od svojih zahteva. Za razliku od
medijatora pregovarača interesuje ishod pregovora a to je ishod koji
podrazumeva da su sve strane u pregovorima zadovoljne ishodom jedino tada se
pregovori vode kao uspešni. Zato pregovarači pripremaju strategije.
Pregovaranje ima svoja tri elementa i to su:
1. Pregovarači – dve ili više strana koje imaju svoje interese, razlike
2. Prihvatljivi rezultat
pregovora
3. Kontrolisanu komunikaciju –
putem koje strane u konfliktu diskutuju o rešenjima, pokušavaju da pojasne
svoje pozicije
Najčeše se razlikuju dva tipa
pregovora. Pregovori zasnovani na pozicijama su oni koji imaju dato rešenje na
početku a pregovarači idu sa ponudama i protivponudama da bi se postiglo što
prihvatljivije rešenje. Ponašanje pregovarača ovde je agresivno i sugestivno.
Traži se uvek više nego što treba, kriju se i izbegavaju svoje slabosti a ističu slabosti druge strane. Pregovori zasnovani na interesima počinju
analizom potreba jer je cilj da se zadovolje potrebe svih strana na najbolji mogući
način. Recimo da dve grupe učenika žele
na ekskurziju u dva različita inostrana grada i niko ne popušta. Potrebno je istražiti
potrebe jednih i drugih da idu baš u te gradove pa pokušati to usaglasiti.
Osoba sa kojom se stupa u
pregvore naziva se konkurent. Pregovarač prlagođava svoj stil pregovaranja
konkurentu i njegovim potrebama pa je zato važno identifikovati stil
konkurenta. Postoji pet stilova pregovaranja i sedam tipova pregovarača.
Pročitajte pa razmislte koji ste tip pregovarača a za pregovarački stil može
vam poslužiti test u sledećoj tabeli. Ispod tabele nalazi se i način računanja ukupnog broja bodova.
Ishodi pregovora mogu da budu:
Pobeda - pobeda (poznata kao win-win
situacija) – najprihvatljivije rešenje jer zadovoljava potrebe svih uključenih
strana – svi dobijaju više nogo što gube. Do ovog ishoda se dolazi dobrim uvidom u
ono čime raspolažu sve strane i čega mogu da se odreknu a šta im je jako potrebno.
Poraz - poraz - kad je u pitanju
povlačenje onda ili jedna ili obe strane odustaju, jedna ili druga strana
unište mogućnost dostizanja cilja ili obe strane pasivno posmatraju događaje.
Poraz – pobeda - Kompromis je jedna varijanta jer podrazumeva
podelu interesa i svako nešto gubi, odustaje od nečega. Druga varijata je
takmičenje u kome je jedna strana potpuno poražena verbalnim ili fizičim
nasiljem ili dominacijom. Dešava se ili kada jača strana nametne volju, kada slabija odustane ili kada treća strana odluči na osnovu slučajnih
kriterijuma ko je pobednik (arbitraža).
Insert iz filma “The Negotiator”
gde Samuel L. Jackson glumi Danny Roman-a, koji je i sam vrhunski pregovarač a
uzima taoce jer veruje da mu u policiji nešto “smeštaju”. U ovoj sceni
pregovarač sa kojim želi da razgovara nije tu, već je tu neki koji ga menja. U
njegovoj reakciji sem besa, naćićete neke savete iz obuke za pregovarače.
Postoje osobe koji su iz
određenih razloga veoma teške za dogovor pa se izdvaja deset tipova teških
pregovarača:
Tenk – navaljuju, umeju da
budu jako agresivni u nametanju da se proces završi, nastoje da kontrolišu
pregovore.
Snajper – strateg, ruga se i ponižava i na taj način pokušava da ostvari kontrolu.
Snajper – strateg, ruga se i ponižava i na taj način pokušava da ostvari kontrolu.
Sveznalica - poseduje znanja i kompetenciju po mnogim pitanjima i pokušava da reši pregovore kako je unapred zacrtao.
Onaj što misli da sve zna - barata žargonom, pretruje, oseća se pozvan da uvek da mišljenje, harizmatična osoba koja traži pažnju.
Granata - iz uverenja da ga niko ne ceni ovaj pregovarač je u konstantnom buntu.
"Da" osoba - slaže se sa svim zahtevima, može preuzeti i više nego što može ne razumevajući ozbiljnost onoga čega se prihvatila.
"Možda" - plaši se odlučivanja, posledica i izbegava da donese odluku.
"Ništa" osoba - usmerena na zadatke kada teži perfekcionizmu u nesavršenom svetu ili je usmerena na ljude pa se povlači da ne povredi tuđa osećanja.
"Prenemagač" - slabo može da dokuči šta bi moglo i trebalo biti ali lako vidi zamerke onom što je bilo ili onim što jeste.
Moć je u svojoj suštini
mogućnost da utičemo na druge ljude, to je kapacitet da utičemo na ponašanje
drugih ljudi. Taj uticaj se može ostvariti na razne načine autoritetom, novcem,
resursima koji drugima trebaju, legitimitetom (osobi je poverena moć) ili prinudom.
Moć igra značajnu ulogu u konfliktima jer utiče na odabir strategija rešavanja
konflikata ali je i čest uzrok nastanka sukoba. Na primer potreba jedne osobe da
vlada grupom može da ugrozi potrebu druge osobe koja već vlada tom grupm ljudi.
Ukoliko se konflikt konstantno rešava
strategijom nadmetanja (dominacije) od strane onoga ko ima moć, to
stvara kod druge strane ili pokornost ili bunt, otpor i neposlušnost.
Nasilje je pojam koji se neretko
vezuje za konflikte.
Nasilje nekada može biti i jedini
način da se konflikt prekine i to je situacija kada je on toliko daleko odmakao
da se treća strana umeša nasilno da prekine konflikt pa se tek onda može
pristupiti konstruktivnijem načinu rešavanja konflikta. To je faza u kojoj
prevladavaju emocije kod obe strane, logke i inteligenicje nema a jedini cilj
je uništenje protivnika. Bez želje za ulazak u politički raspravu
ne(opravdanosti) NATO bombardovanje naše zemlje navodno je imalo to za cilj: da
prekine konflikt da bi se mogli započeti pregovori. Ovo nije jedini primer
ovakve intervencije u svetu. Problem sa ovim rešenjem, nasiljem kao rešenjem je
što sve strane gube. Kada konflikt postane borba ne sve ili ništa, emocija koja
dominira je bes a u ponašanju obično agresivnost. Ona se definiše kao reakcija na frustraciju – prirodna
reakcija na to što nas neko ugrožava. Kao agresivno ponašanje može se tumačiti
i energično ponašanje u svom interesu. Druga vrsta agresivnog ponašanja je
motivacija da se neko uništi, povredi, da mu se nanese šteta. Ovo drugo je
agresivno ponašanje u negativnom smislu jer potpuno zanemaruje drugu osobu i
njena prava i potrebe. Neki autori dele ovakvo ponašanje na agresivnost koja je
svrha sama sebi: produkt je besa i cilj joj je pražnejnje besa. Primer bi bio
muž koih uhvati ženu u prevari i ubije je. Druga vrsta je instrumentalna
agresivnost. To je slučaj kada je agresivnost samo sredstvo za postizanje nekog
cilja. Većina ratova su ove prirode: vojske ratuju i ubijaju se međusobno radi
postizanja nekog drugog cilja – osvajanja teritorije ili resursa. Teroristički
napadi su takođe instrumentalne prirode. Možda njaupečatljiviji slučaj
agresivnosti ove vrste u novije vreme jeste slučaj Brejvika koji je ubio 77
mladih ljudi u Oslu i na ostrvu Utoja 2011. godine ljude ne bi li postigao neke
“više” ciljeve. Naime on je napade izveo jer se Norveška država otvorila
mutikurturalizmu i muslimanskoj migraciji to su prema njegovoj teoriji učinili
“domaći izdajnici” dok je on pripadnik reda vitezova Templara srednjovekovne
hrišćanske organizacije koje je učestvovala u Krstaškim ratovima. Autorka bloga
je našla njegov tzv. Manifesto koji traje 12 minuta ali nije uspela da ga gleda duže od 12 sekundi pa se odlučuje da
prosledi informaciju da on postoji na netu a njegova suština je mržnja prema
drugima, fašizam. Suština je u
instrumentalnosti njegovog akta. Počinio ga je navodno zbog postizanja svojih
ciljeva.
Iako se ubice obično regrutuju iz prve kategorije agresivnih: u nastupu besa napadaju ili ubijaju Brejvik je dokaz da to ne mora biti uvek tako. Brejvik je čak tražio, goodinu dana kasnije, da mu se za počinjena (zlo)dela dodeli medalja.
Iako se ubice obično regrutuju iz prve kategorije agresivnih: u nastupu besa napadaju ili ubijaju Brejvik je dokaz da to ne mora biti uvek tako. Brejvik je čak tražio, goodinu dana kasnije, da mu se za počinjena (zlo)dela dodeli medalja.
Alkohol je u tesnoj vezi sa
agresivnošću pa i konfliktima. Možemo reći da je u više od pola situacija gde
dolazi do nasilnog razrešavanja konflikta prisutan alkohol. Američko društvo psihologa je istraživanjem utvrdilo da
50% ubistava i 55% kućnih svađa prati upotreba alkohol ili kod počinioca
nasilja ili kod žrtve. Sa nasilničkim ponašanjem situacija je uglavnom sledeća: nasilnici ne znaju da svoj bes i
agresivnost emocionalno kotrolišu niti znaju drugačiji način ponašanja, rešavanja
konflikta. Zbog ove činjenice u školama se često sprovode programi protiv
nasilja gde se ovakva deca uče kako da komuniciraju i kontrolišu svoje emocije
a u jednom broju slučajeva ove nove veštine vode i promeni, tačnije manje
izraženom nasilničkom ponašanju.
Sada znamo koji su sve ishodi
konflikata kada se on rešava. Kada se ne rešavaju konflikti vode eskaliraju i
prelaze u nasilje koje ne ostavlja mogućnost korišćenja bilo kakvih
produktivnih tehnika. Konflikti se ne rešavaju sami od sebe, ne prolaze. Zato
nije loše znati nekoliko praktičnih saveta o tome kako lakše izaći iz
konfliktnih situacija.
Praktični saveti
Konflikti se ne mogu izbeći.
Najčešći savet protiv nerviranja i za zdravlje na koji nailzimo je “Izbegavaj
konflikte i stres”. Naravno ovo je lepo u najboljem mogućem svetu ali mi ne
živimo u takvom pa teško možemo da emiminišemo sve izvore stresa i izbegnemo
svaki konflikt od porodičnih, preko onih na poslu pa do nepristojnog čike u
radnji. Zato se ne trudite da izbegnete konflikte nego da naučite da ih
efikasnije rešavate. Razvijajte sebe
smislu da budete tolerantni na različitosti posebno kad vas one ni najedan način ne ugrožavaju, razvijajte socijalne veštine, načine komunikacije sa ljudima,
probajte da razumete pre no što osudite, budite spremni na dogovore i pregovore
sa ljudima sa kojima ste u kontaktu.
Informišite se o stilovima rešavanja konflikata, primenjujte različite stilove u zavisnosti od situacije, izbegavajte takmičenje kao stalni stil, koristite strategiju saradnje kad god je moguće. Ne postoji idealan način da se sukob reši ali uvek postoji dobar način da se to učini.
Konstruktivan pristup rešavanju konflikata podrazumeva:
Informišite se o stilovima rešavanja konflikata, primenjujte različite stilove u zavisnosti od situacije, izbegavajte takmičenje kao stalni stil, koristite strategiju saradnje kad god je moguće. Ne postoji idealan način da se sukob reši ali uvek postoji dobar način da se to učini.
Konstruktivan pristup rešavanju konflikata podrazumeva:
- Empatiju i decentriranje. Probajte da vidite
situaciju iz ugla druge osobe, pokušajte da osetite kako se ona oseća i šta
misli. Stavite se u njen položaj.
-
Isključite emocije. One u ovakvim situacijama
smetaju logičkom rasuđivanju i nemaju nikakvu korist sem što svemu daju
dramatičan ton. Možda je u televizijskoj emisiji zanimljivo gledati burne reakcije svađa u
španskim serijama ali u životu sa takvim pristupom ništa ne dobija.
-
Govorite jasno i precizno i o tome šta mislite i
o tome šta osećate. Setite se ledenog bega sa početka teksta i svega onoga što drugoj strani nije poznato. Treba reći: “Jako sam besna kad kasniš jer ja mislim da kad
nekog poštuješ, nećeš ga ostaviti da te čeka pola sata.” To ima dobar efekat
jer je jasno i govori drugome šta nam smeta i kako se osećamo a ne vređa ga. Mnogo je
efikasnije od: “Ti si debil koji e zna da dođe na vreme!”
-
Ako imate zahteve ili očekivanja precizno ih
formulišite. Možda vaš momak ne zna da vi smatrate da je normalno da vam kupi
poklon za novu godinu pa to očekujete od njega. On neznajući to ne čini a vi
umesto da kažete da ste očekivali ćutite iz protesta tri dana ili vičete na njega što nije dobro zaklopio margarin.
-
Ako izravnog rešenja nema nađite altenativne načine za
rešavanje problema.
-
Slušajte sa empatijom, koristie JA govor, ne
vređajte pokažite poštovanje.
-
Nemojte bežati od svoje odgovornosti. Ako niste
direktno krivi za konflikt svakako imate udela u njegovom rešavanju.
- Slušajte sagovornika, zainteresute se za njegovu priču,
ne prekidajte, ne ignorišite ga, ne optužujte ga da je loš već pričate o postupcima koji vam smetaju.
Za kraj ove priče setimo se poznatog starog filma "Rat u kući" gde je konflikt supružnika doveden do pravog usijanja.
Нема коментара:
Постави коментар