2. јул 2013.

Kako ne treba raditi sa učenicima I deo

Vrlo brzo po početku svog rada u školi uočila sam mnoge interesantne a po mom mišljenju pogrešne metode za rad sa učenicima i dobila želju da sve okrenem na šalu i zabeležim. Neke od ideja za upropaštavanje dece poklonila mi je koleginica Milica Vrdoljak.
Ovo je sasvim jasno, parodija na priručnik, jedan recept kako se nikada ne treba postavljati u radu sa decom.
Zbog drugih poslova rad na ovom zančajnom delu je u zastoju pa je ovde predstavljen samo deo priručnika a sigurna sam da ću rad na njemu nastaviti.


Kako upropastiti gomilu dece

Ako imate želju da upropastite gomilu dece ovaj priručnik će vam ponuditi mnogobrojne ideje kako da tu svoju želju realizujete. Sem ovog priručnika biće vam potrebno i jedno (ili više) radno mesto koje vam obezbeđuje pristup većim grupama dece. Predškolske ustanove, osnovne i srednje škole su najbolje rešenje ali ako ne uspete da se tu zaposlite - ne gubite nadu. Postoje mnogobrojne nevladine organizacije koje kao svoju ciljnu grupu imaju upravo decu svih uzrasta. Na sreću možete se i volonterski baviti upropaštavanjem dece. U priručniku ćete naći najviše primera za srednjoškolce ali ih možete modifikovati i upotrebiti i za decu drugog uzrasta.
Šta podrazumevamo pod terminom upropastiti decu? Tu prvenstveno mislimo na ometanje pravilnog psihičkog razvoja. Setite se svih onih stvari zbog kojih ste kao dete i adolescent bili skrhani tugom, besni do bola ili potpuno izgubljeni. Upropaštavanje konkretno znači: ponižavanje, psihičko maltretiranje, blamiranje, forsiranje mana, negiranje vrlina, rigorozno i neodmereno kažnjavanje i uopšte sve ono što dovodi do lakših, srednje teških ili čak ozbiljnih psihičkih problema deteta ili adolescenta.
Mi vas pozivamo da se ovog priručnika ne pridržavate slepo nego da ga svojom maštom i idejama u praksi nadogradite.
Za upropaštavanje veće gomile dece, na primer jednog razreda, trebaće vam mnogo truda i rada, ali je satisfakcija koja iz toga proistče ogromna. Rezultati su, takođe, veoma vidljivi tako da ćete posle izvesnog vremena postati veoma čuveni po svom umeću i stećićete uzak (ali odabran) krug istomišljenika sa kojima ćete provoditi divne trenutke u razmeni metoda upropaštavanja i priča o efektima upropaštavanja.
Ko nikad nije upropastio gomilu dece ne zna šta je zadovoljstvo.
Zato, na posao!

Prvi korak:

Motivacija za upropaštavanje gomile dece (MUgD)

Kao i svaka druga aktivnost i upropaštavanje podrazumeva motivaciju. Motivacija za upropaštavanje se lako kreira. Od toga koliko je jaka želja za upropaštavanjem (u daljem tekstu MUgD) zavisiće i efekat upropaštavanja. Zato je potrebno, ukoliko vam motivacija nedostaje da izaberete miran kutak, fokusirate se na izabranu grupu dece i pustite misli u jedan ili nekoliko narednih pravaca:
 

Pravac VI STE MI KRIVI: vi ste mi krivi zato što sam ustao na levu nogu, što me moje dete ne sluša, što nisam stigao da jedem, što me vaši roditelji pitaju gluposti na roditeljski sastancima, što me muž/žena sinoć iznervirao-la, što imam zanokticu, što sam popio dve rakijice pre časa pa mi je slaba koncentracija...*Razlozi mogu biti i ozbiljni i banalni, bitno je samo da ih povežete sa grupom dece sa kojom ste u dodiru.
Na primer: Vi ste mi krivi što sam popio dve čaše rakije pre nastave. Uvek me iznervirate pa sam uzeo malo rakije da bih vas izdržao 45 minuta.

Ili: Ne bih se ja ni svađao sa mužem/ženom da me vi niste predhodno iznervirali.

Pravac OBAVEZNI STE: ja sam obavezan da budem tu sa vama a šta bih sve lepše i lakše radio, pa kad sam ja obavezan da budem tu i posvetim se mom radu 100% i vi ste obavezni da se posvetite mom predmetu kao da samo njega imate. Kad ja ne mogu da zabušavam ko u svakoj normalnoj firmi ne možete ni vi...
*Maštajte o svim stvarima koje bi ste voleli da uradite ali zbog posla nemate vremena, kao i o onim stvarima koje ne volite da radite ali morate da uradite i opet ne sižete od posla. Ovo će sigurno proizvesti zančajan stepen nezadovoljstva samim sobom kod vas.

Pravac SVI STE VI ISTI: svi ste vi glupavi, nezainteresovani, nekulturni, prevrtljivi i neiskreni. I sve ču vas u skladu sa tim i tretirati.
*Pretražite pamćenje i setite se loših primera ponašanja pojedine dece, izvedite zaključak i generalizujte ga na svu decu.

Pravac DAŠ IM PRST: nikad nikom ništa neću popustiti i oprostiti, ni meni niko u životu nije olakšavao pa šta mi fali?! Ako im dam prst uzeće mi celu ruku.
*Važi sto što i za pravac SVI STE VI ISTI.

Pravac JA SVE ZNAM: ja sam bolji, pametniji, načitaniji, kulturniji i sve u svemu kvalitetniji čovek od svakog tog deteta kom predajem. Nikad se neću spustiti na njihov nivo, niti ću njima dozvoliti da se uzdignu na moj.
Ovu činjenicu vaši učenici teba dobro da znaju i zato je pri svakom susretu sa njma stalno isičite. Ovaj vaš stav sigurno će isprovocirati njihove nepovoljne reakcije što će vam tada a i kasnije poslužiti za podizanje nivoa MUgD-a.

Pravac JA VAS JAKO VOLIM: ja sam nežna, iskrena, dobronamerna i altruistična duša. Vi ste loši jer sve moje divne osobine, umesto da cenite iskorištavate.
Osetite se kao jedna divna osoba kojoj je dobrota ne uzvraćena, puštajte učenike da vas varaju i lažu kako hoće, ništa ne kažnjavajte i sve im opraštajte ali pritom budite povređeni i uvređeni njihovim ponašanjem. Budite nezadovoljni učenicima jer ne znaju da cene vas i divne osobine koje posedujete. Ovaj pravac omogućava vam dobru kamuflažu jer vas predstavlja kao humanu osobu.

Ovo su samo neki predlozi za postizanje stanja opšteg nezadovoljstva sobom (u daljem tekstu SONS) i stanja opšteg nezadovoljstva učenicima (u daljem tekstu SONU), koje vodi u stanje motivacje za upropaštavanje gomile dece (MUgD). Ovo možemo prikazati i u obliku formule:

SONS+SONU=MUgD

Što je veće stanje opšteg nezadovoljstva sobom (SONS) i stanje opšteg nezadovoljstva učenicima veća je i motivacija za upropaštavanje gomile dece (MUGD). Zato je veoma važno da usmerite mišljenje u nekom od ovih pravaca i ubedite sebe ispravnost takvog načina mišljenja i ispravnost ovakvih stavova. Pravci za postizanje MUgD-a mogu se i kombinovati. Na primer: pravac Pravac JA SVE ZNAM se kombinuje odlično sa svim navedenim pravcima, pravac OBAVEZNI STE dobro se kombinuje sa pravcem VI STE MI KRIVI, a pravac SVI STE ISTI sa pravcem DAŠ IM PRST. Pravac JA VAS VOLIM najbolje je koristiti izolovano ali može se donekle kombinovati sa pravcem SVI STE ISTI.
Sada kada ste u pravom raspoloženju možemo dalje.

Drugi korak

Uspostavljanje loših međuljudskih odnosa sa učenicima
Zašto je važno uspostaviti loše međuljudske odnose sa učenicima? Iz prostog razloga što loši odnosi doprinose intenzitetu MUgD-a kao i psihičkoj napetosti koja garantuje da ćete deci zagorčati život ako ne i upropastiti ih.
Socijalne uloge su očekivana ponašanja vezano za društveni položaj. Postoji nekoliko vrsta uloga u uspostavljanju loših odnosa. Sve se odlično vezuju za položaj koji nastavnik zauzima u društvu. Možete ih menjati i igrati različite uloge a možete insistirati na jednoj koja vam se najviše svidi. Sve uloge su izuzetno efektne.

Uloga Vojnog Komandira
Suština uloge: postavite jasna i restriktivna pravila, nikada od njih nemojte odstupati a odstupanje učenika od istih surovo kažnjavajte.
Ideje za restriktivna pravila:
Učenici ne smeju odlaziti u toalet, neka trpe, neka dobiju kamen u bubregu, neka se unerede u gaće, ali iz učionice ne smeju izaći. Ako hoćete da im otežate možete polako presipati vodu iz čase u čašu.
Učenici moraju držati ruke sve vreme na stolu. Neka se ukoče ako moraju ali da su im ruke gde ih vi možete videti.
Učenici moraju ustati kad ulazite u učionicu. Neka je poštovanje koje na taj način dobijate lažno, to nije bitno. Važno je da ih naterate da skoče čim vas vide.
Učenici moraju sve vreme časa gedati u vas. Te priče koje pričaju psiholozi da koncentracija varira u roku od 45 minuta su i onako besmislene. Vi ste uspešno ćutali celo vaše školovanje i pogledajte dokle ste dogurali!
Učenici moraju ćutati svih 45 minuta. Niste vi profesor da bi ste vodili dijaloge i uvažavali mišljenja balavurdije. Vi sipate znanje u glavu. Vi proizvodite inteligenciju. Imajte to na umu.
Ideje za restriktivno kažnjavanje: terajte učenike da stoje ili kleče u ćošku, vređajte njihovu inteligenciju, ismevajte njihove fizičke nedostatke, psujte im roditelje koji su ih takve napravili.
Ovo su samo neki primeri restriktivnih pravila i restriktivnog kažnjavanja. Ukoliko ste kreativni smislite sami još onoliko pravila i kazni koliko smatrate da je potrebno da bi se uništila poveća grupa dece.
 

Uloga Vrhovnog Sudije
Suština uloge: predstavite sebe kao bezgrešnu, pravičnu ali nedostižnu osobu.
Dolazite uvek redovno i tačno u sekund na nastavu. Nekada dođite i ranije. Budite uvek besprekorno pripremljeni ali im naglasite da to što vi pričate oni ne mogu razumeti i nikada toliko kao vi neće dobro znati vašu nauku.
Potrebno je da učenike držite u stalnoj neizvesnosti šta će im se dogoditi. Vi ste, stavite im to do znanja svaki čas po nekoliko puta «gazda na svom času», oni nisu važni i nemaju pravo glasa i odlučivanja. Prema tome možete im upisati tri jedinice na jednom času (ko šiša zakon vi ste kralj-kraljica učionice), možete ih izbaciti sa nastave, možete im ukazati koliko su vas nedostojini i naravno, možete ih do suza dovesti vređanjem. Uvek budite dostojanstveni ali otrovni. Nemojte povisiti glas ali uvek vređajte i nipodištavajte učenike najviše na način koji će im izazivati grižu savesti. Zapamtite onu narodnu: daj čoveku vlast da vidiš kakav je i budite grozniji od Ivana Groznog. Ne dozvolite da smeh uđe u vašu učionicu. U stvari kakav smeh? Ni osmeh.
Primer ponašanja nastavnika u ulozi Vrhovnog Sudije:
Vrhovni sudija (ozbiljno, prekorno): Zašto kasniš na čas Pantiću?
Učenik (zbunjeno): Ali nastavniče došli ste dva minuta ranije.
Vrhovni sudija (odlučno): Ja na moj čas dolazim kad ja hoću Pantiću.
Učenik (ponizno): Izvinjavam se nastavniče.
Vrhovni sudija (oštro): Ko te je pustio da sednes na mesto Pantiću? Da li su tebe tvoji roditelji tako vaspitali da nemaš nikakvog poštovanja? Zar ne znaš da pitaš da li možeš da uđes na čas ako si zakasnio?
Učenik (tiho): Ali...
Vrhovni sudija (nipodištavajuće): Kakav si ti čovek Pantiću? Od tebe nikada neće biti čovek, a kod mene, iz mog predmeta neljudi mogu da imaju samo dvojku. I to ako jako dobro nauče.
Učenik (plače): ...
Vrhovni sudija (rezignirano): Plači dete, plači nad svojom sudbinom.
Uloga je odlična za nastavnike koji vole da njihovi učenici formiraju jadno mišljenje o sebi i svojim sposobnostima. Sa tako malim samopoštovanjem učenici će sigurno sami srljati u propast bez potrebe daljeg nastavnikovog mešanja. Ova metoda ima izuzetno trajne efekte.

Uloga Ramba – Švarcenegera
Suština uloge: uplašite učenike vašom fizičkom snagom.
Ova uloga nažalost, nije za svakoga. Nastavnik ili nastavnica koji žele da igraju ovu ulogu moraju biti fizički snažni. Ako ste stamene građe ova uloga je savršena za vas. Veoma je laka za igranje. Ne morate imati nikakav sistem pravila i kažnjavanja nego jednostavno, za svako ponašanje koje vam se u tom trenutku nesviđa pripretite fizičkim nasiljem. Morate izabrati, posle izvesnog vremena jednog učenika koga ćete stvarno da udarite. Nakon toga, kada se događaj pročuje među ostalim učenicima, možda više nećete ni morati da ponovite fizički napad. Poželjno je da prođete kurs neke borilačke veštine da bi ste znali kako se izvode udarci koji bole ali ne ostavljaju trajne posledice.
Metoda je efikasna zato što upropaštava strahom. Dugotrajna izloženost strahu i napetosti ali i kratka izloženost intenzivnom strahu izazivaju niz psihičkih problema koji ometaju rad učenika i njihov život u celini.

Uloga Prevrtljivca
Suština uloge: Manipulisanje, igranje štapa i šargarepe.
Ovo je uloga koju bi mala deca nazvala „Cica sa dva lica“ ali vi se ne zadržavajte na dva lica već slobodno menjajte priču i glumatajte onoliko likova koliko procenite da je potrebno. Svoj predmet uredno predajte, budite prijatelj svima i budite u dobrim odonosima sa svima. Ne zamerajte se nikom jer ne znate kada će vam ko trebati. Kolegama koje održavaju radnu diciplinu na času i imaju kriterijume pri ocenjivanju pričajte kako i vi baš tako radite i kako je to jedni način, Prijateljima dece i Majkama Terezama pričajte kako i vi svoje učenike razumete i kako su to ljudi a ne brojevi u dnevniku. Roditeljima pričajte da su ovi prvi prestrogi a drugi preblagi i da se vi eto jedini borite za njihovu decu na pravi način. Učenicima pričajte da su profesor prestrogi i loši a roditelji ih ne razumeju ali dobro – tu ste vi. Nudite tamte za kukuriku.
- Vidi, kada bi ti prestao da izostaješ ja bih imala sa čim da stanem pred kolegu. Recite učeniku koji praktično ne dolazi na nastavu. Mogla bih da kažem da nisi mogao da savladaš gradivo ali bar si bio tu.
Kolegi recite nešto tipa: Ma da, mali je neodgovoran nije ni čudo kakva mu je mama. Majci recite: Ja znam da je on bolestan ali druge kolege prave od toga problem, ne ja! Ja se trudim da pomognem. 

Tako će svi biti na vašoj strani. Ponekada srušite nekog na popravni jer time dobijate na „težini“, učenici će se znati da ne mogu baš lako sa vama a kolege koje rade svoj posao misliće da ga i vi radite. Ipak ne rušite nikog na godinu tako dobijate kod Majki i Prijatelja u očima jer ste razumeli dete i pustili ga da prođe iako nije znalo. Kada se sve ovo razotkrije i kada svi akteri u ovom događaju shvate da ste ih farbali u različite boje, vaš uticaj je najjači.
Jer vi ovaj način uporpaštavate decu dvojako. Da bi dobili pozitivnu ocenu iz vašeg predmeta deca ne moraju da poseduju naročita znanja što spada u intelektualno upropaštavanje a to što ste im pokazali kako je manipulacija sjajan način za postizanje željenog cilja nagrizli ste njihovu ličnost. Bonus je što će neki učenici shvatiti koliko su bili glupi kad su vam verovali i tako ste efikasno pomutili njihovu veru u sopstvenu procenu ljudi i šansu da nekome ponovo daju poverenje. A to je baš suptilan put da nekog upropastite.

Uloga Majke Tereze

Suština uloge: pomažite učenicima i kad treba i kad ne treba, činite medveđe usluge kad god vam se ukaže prilika.
Postavite jasna i etična pravila stalno ih ponavljajte ali ih se nemojte nikako pridržavati niti kažnjavati učenike ako odstupe od istih. Budite dostupni učenicima uvek i u svako doba dana, svima dajte broj kućnog i mobilnog telefona. Pronađite kod svakog učenika problem u porodici ili neki lični problem. Razumite sve probleme svih učenika i neka vam oni služe kao opravdanje za sve što oni čine. Naročito za loše stvari koje čine sebi i drugima.
Postavite dva najvažnija pravila za (ne)pridržavanje:
Nikada me nemojte lagat, jer kakva god da je istina rešićemo problem.
Morate učiti, dolaziti u školu i paziti na svoje ponašanje u školi.
Kada ste saopštili ova pravila učenicima tog momenta počnite da se ponašate suprotno: pustite ih da vas konstantno lažu za sve što im padne na pamet, delite im lepe ocene bez obzira da li znaju gradivo ili ne, nemojte upisivati odsutne učenike, nemojte ih kažnjavati kada se ponašaju nedolično i nekulturno.
Vrlo je važno da im stalno govorite kako se puno oko njih trudite i kako biste za njih sve učinili. Recite im da ih volite kao sopstvenu decu. Pri tome morate imati mučenički izraz lica. Moraju vam poverovati da ste dobronamerni. To je ključno.
Ova metoda može da izgleda bezazlenije nego predhodne ali na duge staze ona je visoko efikasna. Ona sistematski urušava vrednosni sistem učenika i uči ih da lažu, da ne rade i ne trude se za ocene i razbija im osećaj odgovornosti u param parčad.
Ova uloga je zgodna i za izvlačenje sitnih poklona od učenika. Možete im nagovestiti da će cveće, lampa ili vaza ublažiti vašu bol i muke kroz koje prolazite nesebično im pomažući.


Uloga Zabavljača
Suština uloge: ismevajte sebe, svoj predmet i učenike. Relativizujte naučni pogled na svet.
Izvucite tepih pod nogama vaših učenika. Relativizujte nauku koju predajete. Govorite ima da se ništa zasiguno na ovom svetu ne zna i da nikakavo znanje nije zasnovano na čvrstim temeljima. Govorite o znamenitim autorima knjiga i priznatim naučnicima kao o običnim šarlatanima i pijanim barabama. Možete uvesti i teoriju zavere, to je veoma popularno i lako prihvatljivo učenicima. Možete pričati o svetskim silama i o njihovom uticaju na Njutnove zakone, Istoriju vašeg naroda ili kvadratni koren.
Nije važno šta predajete važno je da se konstantno rugate tom predmetu, da na času pričate dosta viceva i da učenici nikada nisu sigurni kada ste ozbiljni. Pričajte sa njima anegdote iz njihovog i vašeg privatnog života. Uopšte, bazirajte se na životu, nauka je nepotrebna. Učite ih za život. Prenesite im vaša iskustva. Ona su dragocena a učenici žude da ih čuju.
Kada dođe vreme podelite lepe ocene svim učenicima koji su se smejali vašim šalama i to sa obrazloženjem da im saznanja iz vašeg predmeta ne trebaju u životu i da im vi sigurno nećete kvariti prosek. Onima koji vas nerviraju podelite loše ocene sa obrazloženjem da ne mogu da shvate vaša učenja o životu.
Ova uloga dosta dobro deluje na smanjenje motivacije za učenje i na stvaranje prezira prema ozbiljnoj nauci. Stvara kod učenika otpor prema radu koji se lako i brzo generalizuje, širi i na ostale predmete koje učenik ima u svom rasporedu.
Prezir prema nauci svakako stvara ne obrazovane ljude i tako dolazimo do cilja ove uloge: intelektualnog upropaštavanja gomile dece.

Uloga Najboljeg Prijatelja
Suština uloge: druženje sa decom na ravnoj nozi koje vam onemogućava da imate bilo kakav autoritet a omogućava vam da za nedostatak istog okrivite tu istu decu.
Pratite modu i oblačite se slično vašim učenicima. Budite upućeni u nove trendove u muzici i noviju tehniku. Koristite izraze koje čujete da koriste mladi. Pričajte sa učenicima kao sa drugarima i verujte im sve što vam kažu. Njihovi problemi za vas treba da postanu jednako važni kao i problemi vaših prijatelja. Osetite njihov boli i tugu.

Dozvolite da se umešaju i emocije. Plačite sa njima, smejte se sa njima i borite se za njihova prava žestoko. Branite njihove stavove i razmišljanja kao da su vaša. Konstantno se posećajte da ni vi u tim godinama niste bili savršeni i da ste radili sve što oni sada rade. Pravdajte ih besomučno i sebi i njima samima i kolegama. Zaboravite da su i vas u tim godinama sankcionisali i podučavli roditelji i nastavnici i da su vam te sankcije pomogle da se odredite kao ličnost. Ljutite se na njih kad prekrše pravila škole i shvatite to lično: kao izdaju vašeg prijateljstva. Kada shvatite da vas gledaju kao patetičnog i neizživljenog matorca, da nemate nikakav autoritet i poštovanje sa njihove strane, okrivite njih. Recite im da ne znaju da cene drugarstvo i prave ljudske vrednosti. Razočarajte se. Ljutite se nedeljama. Pretite im potpunim gubitkom vašeg prijateljsva. Nemojte spavati nekoliko noći. Neka vide da su vas povredili. Jako. Ova uloga je odlična zato što efikasno uništava autoritet kao pojam i zbunjuje učenike. Istovremeno ona im dozvoljava da kroz druženje sa vama isprobaju razna ponašanja, prvenstveno laganje i da za to zapravo nikada ne budu sankcionisani. Omogućava im da iz vašeg primera nauče kako da emocionalno ucenjuju ljude da bi dobili ono što žele. Ova metoda je preporučljiva za one nastavnike koji žele da upropaštavaju ličnost učenika na suptilan način i da se pri tome osećaju dobro jer naizgled čine divnu stvar. Druže se.


ŽELJENI ISHODI

Da bi ste dobro upropastili grupu dece morate imati jasno definisan cilj. Kao što sami morate birati motivaciju za upropaštavanje dece i ulogu koju ćete pr tome igrati tako i željeni ishod mora biti u skladu sa vašim sezibilitetom. Mi smo vam ponudili neke načine da s emotivišete i neke karaktreističen uloge a sada vam nudimo i moguće ishode vašeg upropaštavanja dece. Ipak to su predlozi koje treba individualizovati i zato probajte da definišete šta je za vas upropašteno dete. Ne dozvolite nikome da vam nametne sliku upropaštenog deteta. Kada osetite da ste definisali taj pojam ustremite se ka cilju. Suština ishoda treba da budu uništeni potencijali učenika i bezvoljnost ili strah da sam kreira svoj život. Mi vam nudimo neke moguće ishode upropaštavanja koji vas ne obavezuju ali vam mogu poslužiti kao ideja.

Ishod Jadnik
Jadnik je učenik kome je objašnjeno da je bezvredna osoba. Bez obzira kakav je došao prvi put kod vas na čas on je sada osoba koja sebe doživljava kao manje vredno ljudsko biće. Uspeli ste da mu objasnite da ne može da savlada ni najjednostavnije pojmove iz vašeg predmeta, da nije za školu, ukazali ste mu na neki njegov fizički nedostatak i na činjenicu da ne treba da očekuje ni neki ljubavni život. Možda ste se raspitali i o njegovoj porodici i saopštili mu na osnovu tih istraživanja da nije sastavljen od dobrog genetskog materijala i da mu je budućnost bezizgledna.
Jadnik se prepoznaje po niskom samomoštovanju, tih je i stidljiv. Prihvatiće bilo kakav posao nakon škole jer će verovati da je dobro što je uopšte našao nešto da radi. Možda će se oženiti. Sigurno će se odati alkoholu.

Ishod Robot
Robot je učenik koji nema svoju ličnost i nema svoje mišljenje. Pokoran je prema svakom autoritetu i veoma efikasan u izvršavanju zadataka. To je učenik kome ste ubili individualnost i mogućnost kreacije. On je precizno reprodukovao gradivo, dolazio u minut na čas, nikada nije izostajao sa nastave, nije se puno družio sa vršnjacima. Naučio da je će dobro proći jedino ako se vama i ostalim nastavnicima bezpogovorno pokorava. Naučio je da svoje mišljenje nikada ne forsira a vremenom je zaboravio i da misli. Naučio je da svoje potrebe zanemaruje a vremenom je prestao da ima svoje potrebe.
Ovaj učenik će se brzo zaposliti i slušati šefa, oženiće ili udati adekvatno, vaspitaće svoju decu da se ponašaju na isti način. Umreće a da nije živeo ni jedan dan.
Naizgled ovo će biti učenik koji nije uopšte upropašten. Ali vi ćete znati da ste mu odsekli krila i uništili mu svaku kreativnost. Da ni pola svojih potencijala nikada neće iskoristiti. Znaćete da će vaspitati i svoju decu da se ponašaju na isti način. Znaćete da je potpuno upropašten on sam ali i generaciej koje dolaze za njim.
 

Ishod Neradnik
Neradnik je učenik koji je posle vaše obrade zauvek napustio ideju da je rad pozitivna pojava. To je učenik koji je ismevao nauku, došao do zaključka da su znanja koja se nude u nastavi neupotrebljiva za realan život, da se ne isplati biti redovan na nastavi, niti odgovoran za svoje postupke.
To je učenik koji nikada nije osetio šta znači vredno raditi a onda uživati u plodovima svoga rada. Bez ovog saznanja on je osiromašen za čitav život. Bez mogućnosti da kreira i oseti zadovoljstvo zbog svojih kreacija on razvija jedan stav ravnodušnosti prema čitavom životu. Nikada nije osetio teško breme i veliko zadovoljstvo odgovornosti.
On će bezvoljno će birati i posao na kome nikada neće raditi pošteno ni biti odgovoran, tako će birati i ženu ili muža koga nikada neće istinski voleti. Za svoje postupke i zlu sreću nikada neće biti kriv on sam nego uvek društvo ili drugi pojedinci. Jedina svetla tačka u njegovom životu ćete biti vi jer ste ga razumeli.
Umreće ranije od ciroze jetre i ostaviti deci dugove. Potpuno upropašten.

Ishod Smutljivac
Smutljivac je učenik koji je laganjem i prevarom, često manipulacijom prošao kroz školski sistem.
To je učenik kojga ste naučili da kod svakog nastavnika nađe slabu tačku i koristi je da bi tako izvukao ocenu ili opravdao izostanak. On je takođe razvio sposobnost veoma uspešnog laganja. Njegove laži su logički povezane i teško proverljive. To su obično veoma inteligentni pojedinci. On nije nesposoban da nauči ono što ga zanima, te ima jedan broj dobrih ocena. Ali ne dovoljno da upiše fakultet koji želi. I u tome je vaš uspeh. Jer neće moći dalje da se obrazuje barem ne o trošku države i na taj način njegovi veliki potencijali zauvek će biti izgubljeni.
On ili ona će ovakav način ponašanja preneti i na posao kojim se bave. Iz ove kategorije izlaze potencijalni prestupnici u oblasti privrednog kriminala. Njegov život će biti pun uspona i padova, menjaće firme, upropastiti mnoge, praviće dosta novca ali će ga i gubiti brzo. Venčaće se sa osobom koju će lagati, imaće barem jedno vanbračno dete. Moguće da će završiti u zatvoru zbog malverzacija.

Ishod Zbunjen

To je učenik koji izrasta u čoveka koji ne zna šta može i ume niti društvo očekuje od njega. To je učenik koji neće znati da odabere faklutet ili zanimanje a ako ga odabre često ga menja. On će verovati da sve može i zna ali mu zapravo ništa neće polaziti od ruke. Pokušavaće da preko veza i članstava u društvima i paritjama dođe na mesto za koje veruje da želi da se izbori. Na poslu će ga frustrirati i najmanji zadaci pa će često biti u kontaktu sa nekim profesorima iz srednje koje će moliti za pomoć. Začudo stvari koje su ga učili profesori koji nisu bili Tereze ni Prijatelji a ni Prevrtljivci znaće da radi. Ova činjenica će ga posebno zbunjivati i može se javiti mržnja prema tim profesorima, zatim prema učenicima koji su ih cenili i koji sad završavaju fakultete, ili rade negde nešto što žele – ovde ili u inostranstvu. Zbunjeni se udaje ili ženi retko jer teško nalazi nekog ko želi da deli vek sa nesposobnim čovekom koji veruje da je dobar u svemu. Zbunjen večito priča kako je bio dobar u srednjoj, kako je bio dečko koji obećava i kako i danas profesori radosno stupaju u razgovore sa njim. Sledeća započeta stvar, govoriće Zbunjeni učenik, sigurno će biti uspeh!
Ovo je, odmah se vidi, jedan upropašten život bez mogućnosti za uspeh.

Treći korak

Nerazumljivi načini predavanja

Do sada je uglavnom bilo reči o tome kako nepovoljno možete delovati na ličnost učenika. Pored toga moguće je u samoj nastavi koristiti metode koje upropaštavaju prvenstveno inteligenciju učenika a imaju i solidan efekat na eroziju ličnosti. Ove metode imaju za cilj da ogade nauku svakom učeniku i da ga sistematski zatupe. One ne smeju imati cilj klasičnih nastavnih metoda koji uključuje razmišljanje i razvijanje sposobnosti učenika. Problem je što se ovi psihički procesi ne mogu lako izbeći u pa će biti uključeni i u vaše metode za upropaštavanje. Ipak se možete potruditi da mišljenje i razvijanje drugih sposobnosti učenika bude zastupljeno u minimalnoj mogućoj meri.

Nastaviće se...

Нема коментара:

Постави коментар